D66 maakt zich zorgen om de veiligheid op de Domineesweg. Daarom heb ik vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het College van gedeputeerde Staten.
De statenfractie pleit voor een veilige ontsluiting van Urk. De Domineesweg, een provinciale weg, is de belangrijkste ontsluiting van Urk naar de A6. De bedrijven op Urk, waaronder de visafslag en de visverwerkende industrie, zorgen voor een grote transportbehoefte. ‘De Domineesweg verkeert in slechte staat’, stelt D66. ‘Er zijn al enkele jaren gesprekken tussen de provincie en de gemeente Urk om tot overdracht te komen van een deel van de Domineesweg. Tot op heden zonder resultaat’.
‘De inrichting van de Domineesweg en het fietspad komt niet overeen met de officiĆ«le richtlijnen van ‘Duurzaam veilig’ en is niet meer van deze tijd’, stelt Michiel Rijsberman, fractievoorzitter van D66 Flevoland. Ook zijn de snelheidsverschillen bij de kruisingen bij de Kamperhoek en Zwolse Hoek hoog, terwijl hier veel vrachtverkeer de weg op komt. Er mag nu nog 80 worden gereden. ‘Er moet echt werk van het achterstallig onderhoud gemaakt worden. Door dit nu te doen, is er bovendien een kans om tegelijkertijd de inrichting van de weg en het fietspad bij de tijd te brengen’, zegt Rijsberman.
De gemeente Urk wil al jaren een deel van de Domineesweg overnemen van de provincie, zodat zij de bebouwde komgrens zou kunnen verplaatsen. Als het terrein ten zuiden van de Domineesweg in de toekomst ontwikkeld wordt, zal dit stuk van de weg binnen de bebouwing van Urk komen te liggen. Het lukt de gemeente echter niet met de provincie tot overeenstemming te komen.
D66 roept het College van Gedeputeerde Staten nu op om samen met de gemeente tot een oplossing te komen, zowel voor de inrichting en het achterstallig onderhoud als de overdracht van een deel van de Domineesweg aan de gemeente.
Wanneer u doorgaat met deze plannen, zorgt u er dan wel voor dat het geen 50 km weg wordt waar je 100 kan? M.a.w. zorg ervoor dat de weg niet ‘uitnodigt’ om harder te gaan rijden.
Ik neem aan dat u zelf ook regelmatig op deze weg komt?
Volgens de landelijke richtlijnen, die worden aangeduid met ‘Duurzaam veilig’, is het inderdaad noodzakelijk om de weg zo in te richten dat hij niet uitnodigt tot harder rijden dan de geldende maximum snelheid. Daar verwijzen we ook naar.
Ok! Goed dat daar ook rekening mee wordt gehouden.